ПАМ'ЯТКА ДЛЯ МОЛОДОГО ВЧИТЕЛЯ. 1. Приходьте в кабінет небагато раніше дзвінка, переконайтеся, чи все готово до уроку, чи добре розставлені меблі, чиста чи дошка, чи підготовлені ТСО, наочні посібники. Заходьте в клас останнім. Домагайтеся, щоб усі учні вітали Вас організовано. Огляньте клас, особливо - недисциплінованих дітей. Намагайтеся показати учням красу і привабливість організованого початку уроку, прагнете до того, щоб на це йшло щоразу все менше і менше часу.
2. Не витрачайте час на пошуки сторінки Вашого предмета у класному журналі, її можна приготувати на перерві. 3. Починайте урок енергійно. Не задавайте питання: "Хто не виконав домашнього завдання?" - Це привчає учнів до думки, ніби невиконання домашнього завдання - справа неминуча. Ведіть урок так, щоб кожен учень постійно був зайнятий справою, пам'ятайте: паузи, повільність, неробство - бич дисципліни. 4. Захоплюйтеся учнів цікавим змістом матеріалу, створенням проблемних ситуацій, розумовою. Контролюйте темп уроку, допомагайте слабким повірити в свої сили. Тримайте в полі зору весь клас. Особливо стежте за тими, у кого увагу нестійке, хто відволікається. Запобігайте спроби порушити робочий порядок. 5. Звертайтеся з проханнями, питаннями дещо частіше до тих учнів, які можуть займатися на уроці сторонніми справами. 6. Мотивуючи оцінки знань, надайте своїм словам діловий, зацікавлений характер. Вкажіть учневі над чим йому слід попрацювати, щоб заслужити вищу оцінку. 7. Закінчуйте урок загальною оцінкою класу і окремих учнів. Нехай вони отримають задоволення від результатів своєї праці. Постарайтеся помітити позитивне в роботі недисциплінованих, але не робіть це занадто часто і за невеликі зусилля. 8. Припиняйте урок з дзвінком. Пригадайте про обов'язки чергового. 9. Утримуйтеся від зайвих зауважень. 10. При недисциплінованості учнів намагайтеся обходитися без допомоги інших. Пам'ятайте: налагодження дисципліни за допомогою чужого авторитету не дає вам користі, а швидше шкодить. Краще зверніться за підтримкою класу.
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ НАСТАВНИКА 1. Разом з починаючим учителем глибоко проаналізуйте навчальні програми та пояснювальні записки до них. 2. Допомогти скласти тематичний план, звернувши особливу увагу на підбір матеріалу для систематичного повторення, практичних і лабораторних робіт, екскурсій.
3. Надавати допомогу в підготовці до уроків, особливо до перших, до першої зустрічі з учнями. Найбільш важкі теми розробляти разом. Прикладати зусиль до тог о, щоб вивчати матеріал в своєму класі з випередженням на 2-3 уроки - щоб дати молодому вчителю можливість навчитись методиці розкриття найбільш складних тем. 4. Разом готувати й підбирати дидактичний матеріал, наочні посібники, тексти задач, вправ, контрольних робіт. 5. Відвідувати уроки молодого вчителя з подальшим ретельним аналізом, запрошувати його на свої уроки, спільно їх обговорювати. 6. Допомогти в підборі методичної літератури для самоосвіти. 7. Ділитися досвідом без повчання, а шляхом доброзичливого показу зразків роботи. 8. Допомагати своєчасно, терпляче, наполегливо. Ніколи не забувати відзначати позитивне в роботі. 9. Вчити не копіювати, не сподіватися на готові розробки, а виробляти власний педагогічний почерк.