Оголошення
Меню сайту
|
АнтичністьПід античністю (від лат. antiquus – стародавній, древній) в історії
культури розуміється особливий тип культури, цілісне утворення, що охоплює
історичні форми суспільної самосвідомості грецької і римської традицій.
Незважаючи на близькість цих культурних феноменів і певну наступність, їх
ставлення до культурних цінностей, світорозуміння, уся система ідеологічних
установок були різні. Тому таке об’єднання грецької культури і римської культури досить
умовне. Головним критерієм тут постає протиставлення «Схід - Захід», котре численні
автори відносять ще до часів античності. Вважається, що під Заходом звичайно
розуміють культури тих народів, що успадкували основоположні принципи
соціальних і інтелектуальних форм, які проявилися в житті Стародавньої Греції
та Риму. На думку ж інших авторів, поділ на «Схід – Захід» періоду античності
не має підстав. Стародавня Греція не була частиною Заходу, вона була нерозривно
пов’язана з культурною системою Сходу. Самі елліни усвідомлювали молодість
своєї цивілізації, шанували Схід як країну мудрості, вважали себе учнями.
Грецький духовний світ виростав і самовизначався у взаємодії і розмежуванні зі
Сходом. Основні параметри античної культури заклала і виразила з найбільшою
силою і повнотою Стародавня Греція (Еллада). В історії культури Древньої Греції
виділяються наступні періоди: 1. Егейський або крито-мікенський - XX-XII ст. до н.е. 2. Гомерівський (дорійського завоювання, «темних віків») - XI-IХ ст. до н.е. 3. Архаїчний – VIII-VI ст. до н.е. 4. Класичний – V-IV ст. до н.е. 5. Елліністичний – IV-I ст. до н.е. Крито-мікенський період історії зберігся в пам’яті самих стародавніх греків у
вигляді міфів і епосу. Завдяки успіхам археології дослідники добували з-під
казкової оболонки зерна дійсної історії. Оскільки перші археологічні знахідки
пам’ятників егейської культури були зроблені наКриті й у Мікенах, цей
період був названий крито-мікенським. У III тисячоріччі до н.е. на островах
Егейського моря й на материковій Греції виникла розвинена цивілізація. Її
характерними рисами було існування специфічних державних утворень, що одержали
назву палацевих центрів. Палаци були осередком військово-політичного,
економічного, релігійного життя. «Палацева» культура характеризується
наявністю централізованої бюрократичної системи, жрецького стану, функції верховного
жерця виконував цар (ванака). Їй властива хтонічна релігійність (культ
землі і родючості). У II тис. до н.е. відбувається заселення Балканського
півострова, островів Егейського моря й узбережжя Малої Азії найдавнішими
грецькими племенами - ахейцями, котрі частково зруйнували більш ранні
поселення догрецького населення (загальна назва «пелазги»), частково
асимілювали їх. У числі «народів моря» ахейці нападали на Єгипет.
Останнім великим військовим заходом ахейців була оспівана Гомером Троянська
війна. Крито-мікенська цивілізація мала тісні зв’язки з деспотичними
державами Сходу і за своїм типом була їм подібна. Гомерівський період (названий так тому, що за переказом саме в цей час
жив Гомер) пов’язаний з переселенням у XII ст. до н.е. численних грецьких дорійських
племен, котрі переживали розклад первісного ладу, з півночі Балканського
півострова на південь. Їхній перемозі над більш розвиненими в соціальному
відношенні державами сприяло те, що вони володіли залізною зброєю, на відміну
від ахейців, котрі знали лише бронзу. Залишки ахейського населення частково
збереглися в Аттиці, але більшість їх перебралася на егейське узбережжя Малої
Азії. Тому малоазійські греки, зберігши елементи крито-мікенської культури, виявилися
найбільш розвинутими в соціальних і культурних відношеннях у наступних
поколіннях. Балканська Греція і прилеглі острови деградували в соціальному
відношенні. Дорійське завоювання призвело до повернення родових відносин.
Фактично народження грецької цивілізації відбувалося в 2 етапи:
культуротворчий рух першого, мікенського періоду, завершився катастрофою, але
послужив основою для більш стрімкого й успішного розвитку на другому етапі, у
вік архаїки. У VIII-VI ст. до н.е. відбувається формування в найбільш чистому і
вираженому варіанті власне античної цивілізації, що досягла свого розквіту в
класичний період. Перші контури нової етнокультурної єдності греків
виявляються вже наприкінці гомерівських часів; потім в архаїчну епоху
- затвердження практично повсюди нового, античного рабовласницького принципу,
одночасно з ростом економічних, політичних і культурних зв’язків між
грецькими містами і відтворенням, в умовах цивілізації, древньої етнокультурної
єдності грецького народу. Різноманіття
факторів культурного розвитку, раннє осмислення греками своєї історичної
винятковості призвело до появи усвідомленої опозиції еллінства і варварства, що
була й етнічною, і соціальною. Значну роль у переході грецького народу на
античний шлях розвитку зіграла «велика грецька колонізація» VIII-VI ст.
до н.е. Колонізація розрядила соціальну обстановку в Греції, давши відтік
надлишковому аграрному населенню на незасвоєні (за уявленням греків) заморські
землі. Вона дала могутній імпульс заняттям торгівлею, ремеслами, товарними
видами сільського господарства, зв’язавши ланцюгом більш-менш взаємовигідних
економічних відносин метрополії і колонії, грецькі міста і варварську округу.
Велика колонізація стала першим етапом загального наступу античності на світ
навколишніх варварів. Політична дійсність
Греції епохи класики характеризувалася існуванням маси незалежних міст-держав,
полісів, організованих як суверенні громадянські спільноти. Слово «поліс» по-грецьки
означає «місто». Поліс являв собою найпростішу, елементарну економічну єдність
міста і сільської округи, достатню для існування проживаючої в даній місцевості
етнічної спільноти. Економіка поліса базувалася в основному на сільському
господарстві, котре становило основну сферу занять. Як тип громадської
організації, поліс виявляв собою найпростішу взаємодію не багатьох, чітко
відмінних за своїм статусом соціальних груп, чия різниця в становищі і
взаємодія була обумовлена історично необхідним поділом праці. Це суверенна
громадянська міська община, заснована на рабстві іноплемінників. На території Стародавньої Греції існував декілька сотень полісів.
Найбільшим полісом була Спарта, в якій нараховувалося 9 тис. сімей спартіатів.
Між полісами проходили жорстокі і кровопролитні війни, однак, приєднання
перемігшим полісом території завойованого не було прийнято. Древня Греція
ніколи не утворювала єдиної держави, залишаючись етнічною і культурною, але не
політичною реальністю (вона начебто застигла на першій стадії утворення
держави). Влада в Древній Греції могла мати різні форми – влада царя
(базилевса), тиранія, демократія та ін. Однак ця влада завжди була лише
владою одного громадянина над іншими, на відміну від Сходу, де вона мала
божественне походження. Публічність суспільного і приватного життя була невід’ємною частиною
античних уявлень про добропорядність. Відмінною рисою полісної етики є
поєднання почуття колективізму й агоністичного (змагального) початку. Без духу
змагання, боротьби, агоністики не можна зрозуміти культуру і весь уклад життя
Еллади. Однією з форм шанування богів були агони - усякого роду
змагання, учасники яких намагалися виділитися своїми досягненнями в тій чи
іншій сфері. Змагання були не лише спортивні, першість виборювали музиканти,
співаки, автори трагедій і комедій, актори. Навіть у війнах між полісами
вбачають змагальний, ігровий початок, що відрізняло їх від воєн з варварами. У
цій духовній атмосфері, пронизаній ідеалами змагання, першості, досягнення
фізичної і моральної досконалості особистості, особливе значення малі великі
спортивні змагання. Традиційною датою початку Олімпійських ігор вважається 776
р. до н.е. (під цією датою вони вперше згадані в джерелах). Вимога особистого вдосконалення визначається тим, що кожна людина
повинна вдосконалюватися, щоб служити своїй громаді, своєму полісові. Це
служіння суспільству, у якому живе людина, а не служіння богам і складає основу
світогляду греків. Ідеал, до якого
повинна прагнути людина, - розквіт особистості в лоні справедливої і розумно
улаштованої громади (калокагатія). Поняття
калокагатії пов’язане з особливостями самої грецької культури, у якій виховання
розумілася як нерозривна єдність «гімнастичного» і «мусичного». Воно
виявляло собою синтез цих двох елементів, класичну рівновагу духу і тіла, ідеал
краси і добра, злитих у людині воєдино. Беручи початок у конкретних уявленнях
про прекрасне, поняття калокагатії згодом стало суто абстрактним, ставши
вираженням громадянських і етичних цінностей античного суспільства, втілених у
гармонічно розвиненій особистості . Полісна людина була «людиною війни» і «людиною ради», тобто воїном
і державним діячем. Ніякої постійної і професійної армії поліси довгий час не
мали. Також у них не було і професійних політиків і державного апарату. Усі
скільки-небудь значимі військові і цивільні посади займалися по праву
народження або ж були виборними і призначалися для громадян. Сільське господарство, ремесло, виробництво, торгівля хоча і
складали матеріальну основу існування полісу, власне в полісне життя не входили
і були «низинними заняттями». При всій їхній необхідності вони вважалися уділом
рабів (ремесло) чи ж вільнонароджених людей нижчого достоїнства. Уявлення про «ганебність
ручної праці» накладало відбиток на всю грецьку культуру (саме тому
філософія розвивалася, а техніка не розвивалася). У міру наближення «великого полудня» грецької культури, її
класичного періоду, у ній зростала значимість дозвілля. Згодом дозвіллястало
сприйматися як не менш, якщо не більш піднесена сфера життєдіяльності, ніж
війна чи політика. До дозвілля відносилися, цілком з ним не співпадаючи, палестра
(гімнастична школа для навчання хлопчиків 12-16 років), гімнасій (у
гімнасій приходили після палестри юнаки з 16 до 18 років, де займалися
гімнастикою, здобували літературну, філософську і політичну освіту), грецький
театр, філософські міркування і діяльність філософських шкіл.
Дозвіллям же в його концентрованому вираженні для древніх греків був пир.
Пир, де подавалися вишукані вина і страви, обов’язково супроводжувався музикою
і співом, був бесідою про речі високі і божественні. Зворотною стороною (і невід’ємною частиною) грецької полісної системи
і вирослої з неї демократії було рабство. Вони взаємообумовлювали одне
одного. У класичному вигляді рабовласницький лад мав місце тільки в Греції
та Римі. Саме там рабська праця була пануючим способом виробництва. Антична
традиція підкреслює відмінні риси нового типові рабовласництва, - рабства не
скорених війною еллінів, а куплених за гроші варварів. У грецькій мові виникло
для позначення куплених рабів спеціальне слово «андроподон», що означає «людиноноге».
Спільними для всієї Еллади були
обов’язкова моногамія і патріархат, котрий затвердився майже всюди. Вважалося, що шлюб переслідує два
призначення: загальнодержавне і приватно-сімейне. Перше: збільшення числа
громадян, що могли б сприйняти від батьків обов’язки стосовно держави
(охороняти кордони, відбивати набіги ворогів). Друге: виконати свій обов’язок
перед родом і родиною і знайти опору в старості. На думку деяких дослідників,
класична грецька культура була найбільш замкнутою чоловічою цивілізацією з
усіх, які знала історія. Лише македонський вплив призвів до поліпшення
становища жінок. Спарта й Афіни виявляли собою два протилежних типи організації
грецького поліса. Спарта являла собою аристократичну, що зберегла
риси первісного колективізму, державу, соціально-економічною основою якої було
колективне володіння рабами – ілотами. Напівлегендарний спартанський
законодавець Лікург своїми законами намагався запобігти проникненню в
Спарту товарно-грошових відносин і пов’язаних з ними накопиченням, соціальним
розшаруванням «громади рівних». Закони забороняли спартіатам займатися
торгівлею і ремеслом, не дозволяли збагачуватися. Головним заняттям спартанців
була військова справа, тільки вона вважалася єдино гідною спартіата. Заради
цього в Спарті була створена спеціальна система виховання. Дисциплінованість,
уміння переносити біль, зневага до смерті, здатність швидкоприймати рішення,
скромність, некористолюбство, і, насамперед, мужність – ось що було потрібно
від спартанця. Особливо відрізнялося становище жінок у Спарті. На відміну
від жінок іншої Еллади, спартанки не піклувалися одним лише домашнім
господарством, вони здобували освіту, займалися фізичними вправами, брали
участь в змаганнях, впливали на державні справи. Оцінка Спарти вже в сучасників не була безсторонньою. Переваги і
симпатії сучасних вчених, політиків або публіцистів тому або іншому типу
організації є свого роду критерієм, показником його світогляду – «реакційного»
чи «демократичного». Часто можна зустріти порівняння Спарти з тоталітарними
режимами ХХ ст. Разом з тім такий проникливий автор як Плутарх писав, що на
перший погляд спартанці – це суспільство гімнастів, а насправді – це
суспільство філософів. Для Платона Спарта послужила прообразом його
«ідеальної держави». Суспільним устроєм Афін була рабовласницька
демократія, у яку за гострої внутрішньої боротьби поступово переходив родовий
лад протягом IX-VIII ст. На відміну від спартанського колективізму, в Афінах
сильнішим був індивідуалістичний початок. Але, разом з тим, Платон називав
демократію «правлінням посередності». Антична демократія була заснована на
всевладді поліса над формально вільним громадянином. Демократія носила
обмежений характер, тому що поширювалася лише на громадян. Політичними правами
не користувалися жінки, метеки – іноземці, що постійно проживали в Афінах і
складали значний відсоток населення, раби. були центрами мікенської культури. Велике значення належало
міфологічним уособленням елементів земної природи Багата міфологія
Древньої Греції являє собою складну й велику цілісність, світ греків взагалі,
куди входять поряд із власне міфами також історичні легенди і перекази, казкові
сюжети, літературні новели. У її оформленні вирішальну роль відіграла мікенська
епоха. Дія найважливіших грецьких міфів прив’язана до тих місць, які. У своєму розвитку
грецька міфологія пройшла кілька етапів: найдавніша, у якій головним принципом
усвідомлення світу був принцип невпорядкованості, хаотичності, нерозмірності (Уран,
Гея, Титани, Феміда, Кронос); класичний період пов’язаний з виникненням
патріархального суспільства і ростом впливу людини на навколишнє середовище,
що знайшло втілення в уявленнях про розумну, раціональну упорядкованість світу
– боги Олімпу; третій починається з виникненням класового,
рабовласницького суспільства. Міф починає грати службову, підлеглу роль,
перетворюється у форму, що інтерпретується філософамияк алегоричне вираження закономірностей буття, а
поетами, художниками – як збірка сюжетів для вираження політичних, етичних
проблем сучасності. Для грецького світогляду
характерний не тільки політеїзм, але
й уявлення про загальну одушевленість
природи. Кожне природне явище, річка, гора, гай мали своє
божество. З погляду грека, не було нездоланної грані між світом людей і світом
богів. Посередньою ланкою між ними виступали герої. Уявлення про зв’язок
людини з богами підсилюється і поглиблюється в Греції одночасно з поширенням
засад раціоналістичного мислення. Ієрархія Олімпійських богів відтворює ієрархію суспільного життя.
Образи богів дуже складні, кожен пережив тривалу еволюцію. Але вони не
виступають у ролі творців світу і людини, а над самим світом олімпійських богів панувала безлика сила – Доля (Ананке).
Через політичну роздробленість і відсутність жрецького стану в греків не
склалася єдина релігія. Виникла велика кількість дуже близьких, але не
ідентичних релігійних систем. У міру розвитку полісного світогляду оформлялися
уявлення про особливий зв’язок окремих божеств з тим чи іншим полісом, заступниками
якого вони виступали. У греків існували порівняно прості форми культу. Обряди
приватного, домашнього культу здійснювалися главами сімей і родів, відправлення
суспільного культу розглядалася як справа державної важливості. Перше цільне і закінчене вираження грецької душі знаходиться в
першотекстах античної культури - поемах
Гомера «Іліада» і «Одіссея». У них вона вперше оформилася і втілилася
як щось, що в основі своїй відбулося. Епос став вихідним і ключовим моментом грецької
культури. У греків уперше виникає філософія, яку іноді
навіть називають «способом мислення по-грецькому». Своїм характером і методом
грецька антична філософія є, власне, першою в історії спробою раціонального
осягнення навколишнього світу. Саме вона стала головною пружиною, яка
забезпечувала розвиток античної культури. Становлення філософії Древньої Греції
відбувалося в VII-VI ст. до н.е. Головним напрямком класичного періоду була натурфілософія.
Натурфілософські вчення про першоелементи давали можливість побудувати загальну
картину світу і пояснити її, не звертаючись до допомоги богів. Філософія, що
народжувалася, була стихійно-матеріалістичною, основне у творчості її
представників - пошуки матеріальних першооснов усього сущого (вода, апейрон,
повітря). Матеріалізму іонійських натурфілософів протистояли піфагорійці,
котрі вважали основою основ математику і намагалися світову гармонію
представити у вигляді пропорцій. Усіфілософські школи класичного періоду
поєднувало прагнення створити єдину універсальну космологічну й онтологічну
концепцію, пояснити єдність і розмаїтість світу. З середини V ст. до н.е. у
духовному житті Греції відбувається поворот від світу до людини, що пов’язаний
з іменем Сократа, творця
ідеалістичної філософії і «сократичного» методу ведення диспуту (діалектики).
В епоху класики чітко проявилося уявлення про нероздільність філософії і
політики, полісного життя. Саме з політичних і загальнополісних міркувань у
399 р. до н.е. відбувся суд над Сократом. Особливість цієї події полягає в
тому, що філософствування ніколи не розглядалося як особиста і приватна справа
Сократа. Сам Сократ зробив свої філософські міркування фактом і подією
полісного життя, а афінські громадяни були переконані в праві Афінської держави
розбиратися у філософській позиції Сократа. Ідеалістична розробка проблематики полісного життя і
колективістської моралі була зроблена учнем Сократа Платоном. Основою вчення Платона
стало уявлення про ідеї (ейдоси) – вічні і незмінні прообрази речей,
слабкими відображеннями яких є предмети зовнішнього світу. На його основі
Платон створив і теорію поліса. Іншим видатним філософом цього періоду був Аристотель,
котрий створив усеосяжну науково-філософську систему, синтез досягнень грецької
науки класичного періоду. На основі раціоналістичного пізнання у
дстародавніх греків відбувається нагромадження
позитивних знань про природу, які можна умовно назвати наукою.
Одні автори підкреслюють відмінності між позитивними знаннями в стародавності,
що були включені в міфологічну картину світу, і сучасним розумінням науки, інші
бачать між ними безпосередній зв’язок. Наука була тісно пов’язана з
натурфілософією. Фалес, Піфагор, Архімед
та ін. зробили багато відкриттів у різних областях знань. Але знання рідко
поєднувалися з практикою, не втілювалися в технічному прогресі. У древніх греків зароджується історія (грецьк. –
дослідження, розповідь про минуле). Геродот (між 490 і 480
– бл. 425 до н.е.), котрий описав греко-перські війни з викладом історії
держави Ахеменідів, Єгипту та ін., життя і побут скіфів, вважається «батьком
історії».У древніх греків історичні знання генетично пов’язані з міфом і
мистецтвом розповіді. Історія навіть мала свою музу-покровительку - Кліо.
Греки сприймали світобудову статично, як завершений і гармонійний космос і не
сприймали історичного процесу, для них характерне циклічне розуміння історії.
Вони не знали «історію», вони знали «історії». Характерною рисою античної
культури є космологічність. Космос (по-грецьки - світ, всесвіт, прикраса,
порядок, світове ціле, що протистоїть Хаосові упорядкованістю і красою) постає
абсолютом античної культури. Під вихідним принципом існування чогось
конкретного греки розуміли міру, що є єдиною і неподільною
характеристикою досконалості. Поняття міри характерне для філософської,
політичної, естетичної і етичної культури античної Греції, представляючи собою
одну з основних її категорій. Основну рисові буття древні греки бачили в гармонії.
Найвище вираження гармонія і міра одержують у мистецтві, але зразком для творів
мистецтва є гармонія в космосі, природі, гармонія людини, суспільства. У грецькій культурі виникло нове розуміння сутності людини, їй
притаманний підвищений інтерес до індивідуальності, особистісного початку.
Напис на храмі Аполлона в Дельфах говорив: «Людина, пізнай саму себе». Філософ
Протагор розумів людини як «міру всіх речей». У той же час, за словами
К.Г.Юнга, «античний світ відрізнявся майже винятково біологічною оцінкою
людини». Свободу греки осмислювали як відчуття своєї близькості до богів,
свого царственого достоїнства, і неодмінну умову осмисленого існування.
Найбільш своєрідно-грецьким у трактуванні свободи було ототожнення її із
самодостатністю і самовладанням (автаркією). Свободу як самовладання,
як автаркію, індивід може досягти не в ізоляції від інших людей, а лише серед
них. Виділялися градації і полюси свободи. У відношенні до неї греки нерідко
коливаються, схиляючись то до піднесено-героїчного, то помірно-серединного
варіанту буття у свободі. Однією з особливостей античної культури є поняття героїзму.
Героїзм це той царський шлях, що робить людину вільною і скасовує вихідно рабські
передумови існування кожної людини. Для античності герой був найбільш гідним з
людей. Герої шанувалися протягом всієї історії Древньої Греції й античного
світу в цілому. Антична культура була у своїй основі героїчна, і ця її
спрямованість в ускладненому і перетвореному вигляді збережеться в наступні
епохи розвитку західної культури. Класична Греція поряд з оптимістичним життєсприйняттям, що сягає
коренями в психологію героїчного міфу, знала і безвихідно-песимістичний розпач
перед нерозв’язними питаннями буття. Це знайшло відображення в міфі про
лідійського царя Мідаса. Коли Мідас спіймав Силена, духа стихій і необробленої
природи, і попросив його назвати найкраще з усього, що лише можливе для людини,
той відповів: «Найкраще для людини - зовсім не народитися». Ключовими для характеристики
давньогрецької культури є поняття «трагедія» (у букв. перекладі «цапина пісня») і
«трагізм», смисл яких може бути прояснень тільки в контексті двох інших
давньогрецькихреалій – долі і героїзму. Трагедію можна визначити як зіткнення
героя і долі, у якому герой стверджує свій героїзм, а доля свою всемогутність.
Оскільки обоє здобувають перемогу над супротивником, трагедія відбувається в
момент загибелі героя, де нерозривно присутні два моменти – тріумф і
катастрофа. Трактування трагедії як тріумфу-катастрофи виходить з того, що
трагедія - це життєва реальність, що трагічним міг бути і був життєвий шлях
людей вищої гідності. А для самої Античності за словом трагедія стояв,
насамперед, жанр театрального мистецтва. Трагедії як драматичний жанр
створювалися у відповідь на трагедії як життєву реальність. Джерелами епосу і
трагедії були міф і ритуал. Незважаючи на подальшу трансформацію, зв’язок
давньогрецького театру зі своїми джерелами зберігався протягом усього його
розвитку. Попередниками театральних постановок у Древній Греції вважаються
культові дії - містерії, що були присвячені богам, які уособлювали умираючу
і воскресаючу природу (Діонісу, Деметрі, Персефоні). Містерії містили елементи
театральної гри, у них сполучилися народно-обрядова і філолофсько-містична
сторони. Розвиток давньогрецької трагедії зв’язано з іменами трьох великих
драматургів: Есхіла, Софокла, Еврипіда. Найбільш гострим у політичному відношенні
жанром була аттична комедія,
котра за походженням і за соціальними симпатіями була найбільш близька
селянству. Найкрупніший представник жанру комедії - Аристофан. У процесі вистави встановлювався контакт між глядачем і трагедійним
світом героїв. Залишаючись серединними людьми, вони ставали причетними до
реальності героїзму. Такого роду причетність Аристотель позначав як катарсис
(очищення). Співчуття глядачів театру персонажам трагедії припускало граничну
зближеність головних персонажів трагедії з публікою, піднімало її до
справжнього страждання і тим самим звеличувало людину. Це створювало єдність
поліса, у якому живуть, насамперед, громадяни і вже потім герої або люди
«золотої середини». Звідси виникає та значимість, яку надавала полісна влада
нечисленним дням театральних вистав. Їхній зв’язок зі святами, присвячених
Діонісу, додавав виставам певної формальної і змістовної подоби сакральної дії.
Швидко і багатосторонньо розвивалася
архітектура,
що було пов’язано з формуванням і розвитком полісів. Головним центром художньої творчої діяльності
були Афіни, особливо в часи правління Перикла. Головні досягнення проявилися в
храмовому будівництві. Саме тут склалася класична ордерна система (певна
система сполучення і взаємодії окремо стоячих опор – колон і лежачого на них
перекриття). В основу грецького архітектурного ордера був покладений принцип
гармонійності, пропорційності і розмірності частин стосовно цілого. УГреції
паралельно розвивалися два ордери: доричний і іонічний.
Третій – коринфський – склався пізніше на основі іонічного. В Афінах найбільшого
розмаху досягає монументальне будівництво. Ансамбль Акрополя являє
собою втілення принципів гармонійної рівноваги окремих споруд, сполучення
доричної й іонічної архітектури, її синтез зі скульптурою. Особлива роль у культурі
древньої Греції належить скульптурі. У скульптурі античний, і, насамперед,
грецький, дух утілився так само значимо, як в епосі, філософії і драматургії.
Грецька скульптура зображає божественних людей або божества в людському
вигляді. Грецька божественність акцентує увагу на таких характеристиках
скульптури як самовладання, самодостатність, автаркія. Невимушено стояча фігура
втілює в собі космічний лад і гармонію індивідуального існування по ту сторону
всякого роду недосконалостей. Причому гармонія і досконалість, будучи знаком
божественності й автаркії, при спогляданні безпосередньо сприймаються як
прекрасне людське тіло. Саме греки вперше вирішили, що людське тіло прекрасне,
і зробили красу знаком божественності. Тіло, таким чином, є образом душі,
зовнішнім вираженням внутрішнього світу людини. Краса в греків поєднує людське
і божественне, створює плавний перехід від одного до іншого. У греків душа і
тіло в скульптурі створюють єдність, причому своєрідно грецьку. Своєрідність
полягає в тому, що душа скульптури без залишку виражена в тілі, втілена в
ньому. У неї не відчувається своєї внутрішньої, не зв’язаної з тілом життя. У
грецькій скульптурі очі не грають ніякої особливої ролі, вони так само
тілесні, як голова й інші частини тіла. Скульптура була для греків і людською,
і божественною реальністю одночасно. Про живопис можна судити по вазових розписах. У своїй роботі, орієнтованій на широкого
споживача, майстри-вазописці набагато менше, ніж скульптори чи архітектори,
залежали від освячених релігією або державою канонів. Тому їхнє мистецтво було
більш динамічним і різноманітним. Як правило, вази були розписані в техніці
червонофігурного живопису спочатку «суворим», потім «вільним» стилями.
Художники використовували міфологічні й історичні сюжети, часто зверталися до
сюжетів з повсякденного життя. Елліністичний період – IV-I ст. до н.е.
|
Календар
Наші земляки
Ігор Лобортас провідний український митець-ювелір Ю.О.Дяченко лікар, художник декоративно-прикладного мистецтва.Юрій Журавель гурт OT VINTA. Архів записів
|