Епос (гр.
epos — слово, мовлення). |
Лірика (гр. lyra —музичний
інструмент, грою на якому супроводжували у давнину виконання віршів). |
Драма (гр. drama — дія). |
Мета – об’єктивне
зображення подій, що
відбуваються у житті особистості, людських взаємин. Автора
„не видно”. |
Мета – вираження
думок і почуттів автора-поета, суб’єктивність. Автор
– на першому плані. |
Мета – зображення людської особистості у дії, у конфлікті* з іншими
особистостями. Особлива гострота конфлікту. Автора
„не видно”. |
Показує зміну подій, ситуацій (зовнішній план сюжету*). |
Показана
зміна не подій і ситуацій, а почуттів, емоцій (психологічний план сюжету). |
Показує зміну подій, ситуацій (зовнішній план сюжету). |
Вільна
організація часу і простору: може показувати величезні відстані, різні країни,
увесь світ, навіть – Всесвіт, далеке минуле і майбутнє, вільно переносить
читача з одного місця в інше, з однієї історичної епохи в іншу. Дія може уповільнюватися (введенням пейзажів, побутових замальовок
тощо) чи прискорюватися за бажанням автора. |
Відносно вільна
організація часу: автор показує миттєві переживання і враження, спогади про минуле, і
мрії про майбутнє. Простір – лише злегка окреслений,
пейзаж. Просторова характеристика може взагалі бути відсутня. |
Не вільна організація часу і простору: час і простір замкнуті, обмежені (дія
відбувається переважно в одному місці, протягом недовгого часу). На сцені важко відтворити широку просторову панораму чи
показати дії, які відбуваються протягом довгого часу. Реальний час (на годиннику глядача) часто збігається з
часом художнім (часом дії драми). Дія розвивається
дуже динамічно: події швидко змінюють одна одну (адже час обмежений),
відсутні пейзажі, побутові замальовки тощо. |
Текст
має переважно описово-оповідальну структуру, особливу роль відіграє система
предметно-образних деталей. Пейзажі, опис побуту, зовнішності персонажів
тощо. |
Текст відрізняється підвищеною експресивністю (виразністю), особливу роль відіграють образні
можливості мови, ритмічна і звукова організація. |
Текст має переважно
діалогічну* структуру, у яку включені монологи* героїв. Ремарки*. |
Коло персонажів
може бути як вузьким, так і дуже широким.
Оповідач чи
розповідач. Оповідач присутній у будь-якому епічному творі,
розповідач – ні. Розповідач – це персоніфікований оповідач: конкретна
особистість, яка може бути спостерігачем, учасником подій, які відбуваються
(наприклад, Дервиль з „Гобсека” О. де Бальзака). Розповідачів може бути декілька (наприклад,
у „Гептамероні” Маргарити Наваррської). Розповідача
не можна ототожнювати з автором твору: розповідач такий же вигаданий автором персонаж, як і інші, з
тією лише різницею, що від його імені ведеться оповідь у творі. Автор може вводити розповідача для того, щоб створити
ілюзію реальності подій, які відбуваються у творі, а також для того, щоб його
вустами висловити своє ставлення до зображуваних подій та персонажів, не
порушуючи при цьому „епічного закону” об’єктивності.
|
У центрі переважно одна особистість – ліричний герой (той, чиї почуття, думки
знайшли вираження у творі). У більшості випадків – alter ego (друге „Я”)
автора, його образ у творі, але не обов’язково (наприклад, так званий,
„герой-маска”). Оповідач переважно відсутній. |
Обмежене
коло дійових осіб.
Оповідач переважно відсутній. |
Різний обсяг
творів (можуть бути великі,
середні та малі за обсягом). Епопеї,
романи, повісті, оповідання тощо. |
Переважно ліричні твори
невеликі за обсягом (ліричний вірш). |
Переважно драматичні твори
невеликі за обсягом. |
Для читання. |
Для
читання або виконання (спів, виразне
читання, декламація). |
Для постановки на сцені. Хоча
існує і драма для читання („Фауст” Гете, драми Дж. Байрона). |
Проза. |
Віршована форма, поезія. |
Може мати прозову і віршовану форму. |